В началото на летния туристически сезон се оказва, че българското черномение е изключително празно. По плажовете и улиците има много малко туристи. Хотелите, ресторантите и заведенията страдат от липсата на германци, които се очаква през тази година да достигнат едва 50% от нивата преди Ковид пандемията.
„За съжаление е такава реалната ситуация. Сезонът в „Златни пясъци“ и въобще по Северното Черноморие ще бъде много къс заради липсата на германските туристи, които традиционно пълниха крилата извън пилотите юли и август“, коментира Георги Щерев, председател на Съюза на хотелиерите в „Златни пясъци“ и председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА).
Слуховете, че водата на Черно море може да бъде заразена с различни бактерии след рухването на язовирната стена на Каховската ВЕЦ в Украйна, породиха още въпроси сред някои туристи с резервации на българското крайбрежие. Наводнението, причинено от разрушаването на язовирната стена в Украйна, носи със себе си тонове отпадъци, пестициди и бензин.
На фона на тези факти и липсата на туристи по нашите плажове, държавните институции или напълно бездействат, или правят нелогични и неадекватни за обстановката изказвания. Само преди дни министърът на околната среда и водите Юлиян Попов реши да „успокои“ обществото, като каза, че няма радиация в морето. За възможността замърсяването от язовир „Нова Каховка“ да достигнат българския бряг, според Попов тези замърсявания са много малки, сравнени с обема на Черно море и след две-три седмици вероятността ще е все по-малка.
Министърът на туризма Зарица Динкова все едно се събуди от зимен сън и реши да се появи от един пуст плаж и да обясни, че българският туризъм е подложен на хибридна атака, която цели да не влезем в Шенген и Еврозоната. Каква точно е тази атака Динкова не уточни, вместо това се опита да обясни, че с детето й са на морето и всичко е наред.
Без визия и комуникационна стратегия
Явяването на Динкова по телевизията, месец след като стана ясно, че проблем с туристическия сезон има, по-скоро повдигна още повече въпроси относно това какво прави държавата, за да може да се закрепи сезона. Оказва се, че комуникационна стратегия и медийна политика в посока привличане на чуждестранните туристи и връщането на доверието в чистотата и привлекателността на българското Черноморие липсва. В страните, от които основно пристигат туристи у нас, като Германия и Чехия, няма една успокоителна дума по повод липсата на какъвто и да било риск за тяхното здраве, ако посетят страната ни. Липсата на подобна информация, изправя хотелиерите и ресторантьорите пред огромни трудности. Държавата е абдикирала от тези си отговорности, няма рекламна стратегия и ги е оставила да се оправят сами.
Точно за това предупреждаваха преди повече от месец от туристическия бранш и Сдружението на заведенията, когато се обявиха срещу кандидатурата на Зарица Динкова за министър на туризма. В отворено писмо, адресирано до Николай Денков, Мария Габриел и лидерите на партиите в парламента, които излъчиха правителство, те настояваха за среща и разговор за „намиране на правилните решения“.
Срещу номинацията на Динкова се обявиха Конфедерацията на българския туристически бизнес и Алиансът на туристическата индустрия в България, като се аргументираха с това, че няма как да работят с човек, който няма експертиза в сектора.